0. Wstęp
1. Absolutne początki
-1.1 Fundamentale
-1.2 Coś tam już umiem
2. Początkujący/średnio zaawansowany
- 2.1 Pora na jakieś efektowne triki
- 2.2 Hybrydy
- 2.3 Rozwój 'skilla'
3. Wysoce zaawansowany/'pr0'
- 3.1 Końcowe szlify
- 3.2 Podsumowanie
0. Wstęp
Witaj (:
W tym temacie postaram się przedstawić proponowaną kolejność nauki trików. Temat ten wydaje się być szczególnie przydatny dla osób, które dopiero zaczynają i nie znają prawie żadnych sztuczek, nie mówiąc o ich poprawnym wykonaniu. Jednakże poradnik ten skierowany jest także do osób, które kręcą już jakiś czas, jako rada od starszego stażem kolegi - czyli co wypadałoby umieć (i co bywa przydatne) po określonym czasie kręcenia.
Jeszcze raz tylko przypomnę, że to co tutaj przedstawiam to proponowana kolejność nauki; nie oznacza to, że jest to jedyna słuszna ścieżka prawdziwego penspinnera. Zapewniam Cię*, że jest wielu penspinnerów, którzy nie przykładali aż takiej uwagi do wszystkich trików, o których napisałem poniżej, a także są dzisiaj znakomitymi przykładami światowej czołówki penspinningu. Wszystko zależy od Ciebie. Temat ten powstał dla ludzi niezdecydowanych - jeżeli masz odwagę robić to, co chcesz, to niepotrzebnie czytasz moje słowa - weź długopis, zajrzyj do działu z trikami i ucz się tego, co Ci się spodoba; najważniejsze, żeby sprawiało Ci to przyjemność.
No, ale dość tego wstępu, przejdźmy do konkretów.
1. Absolutne początki
1.1 Fundamentale Jeżeli dopiero co zacząłeś przygodę z tym nietypowym sportem, to zapewne już wiesz, że istnieją cztery triki, które są absolutną podstawą w pen spinningu. Są to tzw. 'fundamentale' i każdy szanujący się pen spinner je umie. Na fundamentale składa się:
Najczęściej poleca się początkującym nauczyć się najpierw wszystkich fundamentali, a potem brać się za resztę trików. Oczywiście można tak zrobić, ale mało kto ma cierpliwość do ciągłego uczenia się charge'a, czy sonica. Zwłaszcza, że ten pierwszy przysparza wielu problemów większości nowicjuszy.
Ale zatrzymajmy się na chwilę przy fingerpassie. Z jednej strony jest to jeden z najprostszych tricków - niemal każdy potrafi go zrobić. Ale zrobić go płynnie i efektownie - tutaj już pojawia się duży problem. Nikt nie zabrania Ci ćwiczyć FP non stop, aż będziesz go w stanie robić tak szybko, że pen będzie tylko smugą światła, ale jest to bardzo długotrwały i żmudny trening. Dlatego na fingerpassie nie warto się skupiać tak jak na innych trikach, ćwicz go tylko od czasu do czasu, jeżeli masz taką ochotę; z czasem sam zacznie Ci coraz lepiej wychodzić. Co nie zmienia faktu, że jeżeli chcesz, żeby Twój FP wyglądał wręcz bosko, to musisz poświęcić mu trochę więcej czasu. Ale na początku odradzam przejmowanie się tym trikiem - z doświadczenia (;
A wracając do nauki fundamentali - są także inne triki, równie proste, którymi można ją sobie urozmaicić.
Oraz ogólnie warto kombinować i sprawdzać, czy triki, które już umiesz nie mają przypadkiem wersji reverse (a praktycznie każdy trik ma swoją wersję reverse). Jeżeli mają - zachęcam do nauki harmoniców:
1.2 Coś tam już umiem Po nauce absolutnych podstaw warto wziąć się za urozmaicenie swojego spinningu. Mimo że panuje tutaj zupełna dowolność i możesz uczyć się czego chcesz, to w tym poradniku będę starał się przedstawić taki tok nauki, jakim kiedyś szedł Rarka. A to znaczy, że musisz doprowadzić do jak najwyższego poziomu podstawy, czyli przede wszystkim - musisz nauczyć się Soniców (normal i rev) we wszystkich najpopularniejszych pozycjach, tzn:
Sonic 23-12
Sonic 34-23
Sonic rev 12-23
Sonic rev 23-34
Sonic 34-12
Sonic rev 12-34
To będzie dość żmudna nauka, ale naprawdę, naprawdę przydatna. Mimo, że na tym poziomie Twój freestyle będzie wyglądał zapewne dość monotonnie, to nie pożałujesz tego, co do tej pory zrobiłeś. Po tak zaczętej nauce będziesz mógł bez problemów uczyć się i wymyślać własne hybrydy oparte na sonicach i passach, a te są niemal podstawą u KAŻDEGO pen spinnera.
Ale żeby nie nudzić się podczas nauki charge'ów i soniców zarzucam tutaj innymi przydatnymi trikami:
I po nauce tych rzeczy można już spokojnie układać sobie proste kombosy, niezbyt rozbudowane i niezbyt różnorodne, ale własne (: Ponadto często poleca się nauczyć popularnego mini-combosa:
Który ludzie często używają we własnych kombosach (tyle, że z TA zamiast Thumbspina). Teraz możesz zapytać - czym jest thumbspin i dlaczego dopiero mi o nim mówisz? Tutaj masz tut:
A mówię Ci o nim dopiero teraz, gdyż jest to trik z rodziny spinów, a triki te są na początek bardzo trudne do opanowania i wsadzenia efektownie w combo. Nie warto sobie nimi zawracać głowy, ale nauczyć się, chociaż w najmniejszym stopniu - można.
2. Początkujący/średnio zaawansowany
2.1 Pora na jakieś efektowne triki Dobra, opanowałeś już podstawy, teraz możesz zacząć uczyć się trików, które są milsze dla oka niż suche charge i soniki (;
Przede wszystkim Twisted (TW) Sonic. Trik niemal podstawowy, każdy ich używa. Umiesz już dwa, może trzy ich rodzaje, ale to nie wszystko, musisz nauczyć się wszystkich możliwych:
TW Sonic 23-12
TW Sonic 34-23
TW Sonic rev 12-23 ( http://forum.penspinning.pl/viewtopic.php?t=6387 )
TW Sonic rev 23-34
Inverse (Inv) TW Sonic 23-12
Inv TW Sonic 34-23
Inv Rev TW Sonic 12-23
Inv Rev TW Sonic 23-34
Warped Sonic 12-23
Warped Sonic 23-34
Warped Sonic Rev 23-12
Warped Sonic Rev 34-23
To tak na dobry początek, wszystkie najpopularniejsze. Potem dochodzą TW Soniki w pozycjach nietypowych, z powyginanymi dziwnie palcami, ale mniejsza o to =P Warto się nauczyć tych trików, bo dzięki nim Twój spinning zacznie być optycznie płynniejszy, bardziej przyjemny dla oka. Zwłaszcza, że TW Soniki można łączyć w naprawdę efektowne kombinacje (;
Ponadto, co ważne - naucz się wszystkich charge'ów i soniców zarówno w pozycji palm up jak i palm down, jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś. Po co? Bo w ładnym spinningu bardzo dużą rolę spełnia częsta zmiana pozycji dłoni (z palm up do palm down i odwrotnie), a bez umiejętności wykonania danego triku w obu pozycjach będziesz bardzo ograniczony.
Poza czysto stylowymi przejściami, warto skupić się także na tych wymagających więcej umiejętności. Przede wszystkim:
Bakfall był swoistym krokiem milowym w moim spinningu; gdy pierwszy raz wykonałem to kombo poczułem, że już naprawdę do czegoś doszedłem i teraz już będzie tylko z górki. Ale kiedy ja zaczynałem kręcić to bakfall był niemal szczytem marzeń i gdy ktoś robił bakfalla po pół roku to był naprawdę niezły. Teraz jest już nieco inaczej i niektórzy robią ten trik po miesiącu =P
2.2 Hybrydy W każdym razie, w tym momencie warto jest pomyśleć o kreatywności. Umiesz już dobrze soniki, charge, passy. Pora zrobić z nich pożytek, a najlepiej jest to zrobić poprzez naukę i wymyślanie własnych hybryd. Znasz już parę - między innymi demon's sonic. Jest to hybryda sonika z passem, a konkretnie:
I na tym triku można inspirować się, by tworzyć inne. Jak? Weź dowolny trik z rodziny sonic, weź dowolny pass i postaraj się je połączyć w hybrydę. To nie trudne, a doda Twojemu spinningowi kreatywności i nieco więcej uroku. Na zachętę i dla ułatwienia podam tutaj parę najpopularniejszych hybryd z passami i sonicami:
Ponadto warto także pokombinować z hybrydami soniców i aroundów, takich jak:
Sonic Clip 34-23 [p][s 1.0] ~ Middlearound 24-23 [s 1.0][c]
Zasada przy tworzeniu jest niemal taka sama jak z passami. Jeszcze bardziej urozmaici to Twój spinning.
2.3 Rozwój 'skilla' W tym momencie warto także wspomnieć o tym, co penspinnerzy rozróżniają na 'styl' i 'skill'. Jest to podział dość sztuczny, ale trudno się nim w ogóle nie przejmować. Kręcenie 'stylowe' to takie, w którym główną rolę, przykuwającą uwagę, jest sam styl wykonywania trików przez penspinnera. Kombo może być złożone z bardzo prostych trików, ale wygląda tak atrakcyjnie i jest wykonane tak płynnie, że to CO ten ktoś kręci jest sprawą drugorzędną. Tutaj liczy się JAK ten ktoś to robi. Z kolei odwrotnie jest w kręceniu 'skillowym' (vel 'skillzurskim'; od angielskiego skill - umiejętność, wprawa, etc.) - tutaj liczy się to jak trudne wykonujesz połączenia, czyli CO kręcisz. Najczęściej mówiąc o 'skillowym' kombosie mamy na myśli takie, w którym dominują liczne tak zwane 'power tricki' - są to najczęściej wariacje bustów, FL TA, hai tua, palmspinów, czyli wszystkiego co pokazał nam kiedyś Spinnerpeem. Ogólnie rzecz biorąc, mimo trudnego zdefiniowania, są to triki fingerless wykonywane bez przerwy i najczęściej w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara. Oczywiście niemal ciągle wychodzą kłótnie na ten temat - jaki spinning jest 'lepszy', stylowy czy skillowy, ale nie mam zamiaru poruszać tutaj tego tematu-rzeki. Chcę tylko zwrócić uwagę na to, że o ile nie ma żadnych konkretnych zasad przy kreowaniu stylu, to skill można nabyć już w sposób bardzo konkretny.
Umiesz już TW Sonic bust. Następnym etapem jest TW Sonic multiple bust i cont. FL TA:
Do cont. FL TA nie ma chyba na PPP żadnego porządnego tutoriala, ale w sumie teorii tutaj zbyt wielkiej nie ma (; Warto jest trochę posiedzieć nad tymi dwoma trikami, żeby zwiększyć sobie skilla. Poza tym jest jeszcze inna możliwość robienia bustów - z ext. TA. Zasada jest ta sama co z TW Sonica, tylko że zaczynasz z ext. TA.
Poza tym możesz nauczyć się także takich trików, jak Hai Tua:
Jest to dość trudny trik i w sumie nie jest obowiązkowy. Niektórzy (w tym ja ;p) kręcą już bardzo długo, a nadal mają z tym trikiem niemałe problemy. Kwestia wyboru. Niemniej warto mu poświęcić trochę uwagi tylko po to, żeby podwyższyć sobie skilla - na pewno Ci się to przyda.
Możesz spytać zapewne - a co ma do ogólnego skilla trenowanie bustów/FL TA czy innych Hai Tua? Ano, ma. Nie wiem na czym to polega, ale po prostu tak jest - jeżeli będziesz w stanie robić cont. busty chociażby w najmniejszym stopniu, to łatwiej będzie Ci się uczyć nowych przejść. Może to tylko złudzenie i na pewno nie licz na to, że jak poświęcisz się tylko i wyłącznie skillowaniu bustów, to od razu będziesz kręcił jak s777, ale na pewno (powtarzam się) Ci to nie zaszkodzi. Ale bez przesady, niech to będzie tylko dodatek do treningu.
Ponadto podam tutaj parę trików, które są już naprawdę z tej wyższej półki i wyżej wymieniony skill będzie do nich potrzebny.
Ponadto warto jest także nauczyć się paru podstawowych aeriali, których często początkujący uczą się dość wcześnie, ale nie potrafią ich dobrze wykorzystać. Ja odradzam na początku tego typu praktyki, bo wrzucenie do kombosa PŁYNNEGO aeriala wymaga już trochę więcej skilla - w momencie w którym jesteśmy możesz bez problemu z nich korzystać.
I ogólnie najpopularniejsze i najładniejsze są aroundy release. Polecam z nimi pokombinować, bo naprawdę ładnie to wygląda (:
3. Wysoce zaawansowany/'pr0'
3.1 Końcowe szlify naprawdę trudno jest mi pisać ten poradnik, bo jest tak wiele rzeczy, o których mogłem zapomnieć - w końcu sam kręcę już trochę i mogę nie pamiętać dokładnie mojego etapu nauki. Ale na tym etapie już sam powinieneś się na tyle 'wkręcić' w świat pen spinningu, że intuicyjnie będziesz wiedział co kręcić, czego warto się nauczyć, więc postaram się tutaj tylko proponować wybrane ścieżki rozwoju. Bo od tego etapu już nikt nie będzie Cię za rękę trzymał, sam będziesz musiał zdecydować co chcesz robić.
Przede wszystkim powinieneś się (czytelniku) zastanowić jaki spinning Cię najbardziej pociąga. Znajdź sobie idola, jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś. Naprawdę polecam, bo będziesz mógł sobie oglądać jego filmy, ściągać na komputer, spowalniać i 'podkradać' jego przejścia i połączenia. To świetna opcja (:
Oczywiście jest wiele trików, o których jeszcze nie wspomniałem w tym poradniku i praktycznie nie ma opcji, żebym o wszystkich wspomniał. Ale zarzucę trochę linkami do tutoriali na forum do tych naprawdę trudniejszych, dodając do nich jakieś krótkie komentarze, żebyś wiedział z czym to się je i do czego może się przydać. A więc:
Czyli najpopularniejsze kombinacje baków, neobaków i aroundów. Warto się ich uczyć, żeby szpanować na mitingach =P A tak na serio to zawsze podniesie to Wasz skill i opanujecie dobrze baki i neobaki, a bez tego nie ma dobrego pen spinnera.
Kolejne triki, może nie trudne same w sobie, ale do doskonałego opanowania są naprawdę czasochłonne. Często są one używane jako element kluczowy kombosa - bo są bardzo wyraźne i robią wrażenie.
3.2 Podsumowanie Oprócz tego warto poszperać na forum w dziale z trikami i szukać takich, których jeszcze nie umiesz. Jeżeli nie ma już takich, to zostaje Ci jedynie podpatrywanie u innych penspinnerów różnych przejść, połączeń, hybryd. Niestety, ale wszystkiego podanego na tacy nigdy nie będziesz miał (:
I to chyba wszystko, co znalazłem na forum. Ale jest tego o wiele, wiele więcej. Dlatego jeszcze raz proszę, żebyś, czytelniku, nie traktował tego artykułu jako czegoś, czego musisz się kurczowo trzymać - to jest tylko poradnik dla zagubionych, aby pomóc im wyjść z zagubienia. To w Twoich rękach leży twoja przyszłość, więc sam powinieneś szukać nowych połączeń, przejść i trików - ale nie koniecznie w internecie, ale w swojej głowie. Bo kreatywność to najciekawszy aspekt penspinningu.
Oraz drugi ze starego Pentrixa, bardziej jako ciekawostka, bo nazwy tricków są mocno przestarzałe:
Powodzenia w treningu, przyjacielu i dzięki za przeczytanie całego artykułu (:
* - ze względu na wygodę nie będę się bawił w zwracanie się do Ciebie z końcówkami łeś/łaś i takimi tam. Będę się do Ciebie zwracał per 'czytelnik', względnie 'odbiorca'.
_________________
Muzyka Duszy - i nawet jest nowy wpis, z 25 stycznia.
Ostatnio zmieniony przez Pari |29 Sie 2011|, o 11:48, w całości zmieniany 29 razy
Kręcę od: 26.02.2010
Ręka: Prawa
Wiek: 29 Posty: 373 Skąd: Kraków Handel: 100% (+4, 0, 0)
Wysłany: |5 Sty 2011|, o 14:00
Dobre, dobre. Sam zaczne sie uczyc trickow tych, ktorych stad jeszcze nie umiem, ale to jak ogarne kminy do teamu :>
_________________ ,,Bywasz piekącym jadem trollów
Na internetowym forum
Wiwat Polonia frustrata!
Wiwat dąs psychopata
Jam nieudacznik, grafoman i śmieć"
Chickeeen, Neosonic to nic innego jak pass(albo pół arounda rev, zależy od wykonania), chociaż faktycznie mógłbym go uwzględnić, dzięki. Triple Charge nie wchodzi w grę, bo to zwykła kombinacja TW soniców, która nie ma jakiegoś dużego znaczenia przy nauce.
_________________
Muzyka Duszy - i nawet jest nowy wpis, z 25 stycznia.
Ext TA i fake double to nie jest to samo, temat był już kilkakrotnie poruszany. Co do tornado to tylko domniemam, a nawet spotkałem się z opinią, że to ext TA->pass rev 12-t1 czyli ext TA z przejściem do continousa.
Ten temat jest naprawdę super Doskonale uczy się tricków w takiej kolejności w jakiej są tutaj zaprezentowane... Krok po kroku opanowujesz coraz trudniejsze tricki do wykonania
Ja poznałem wszystkie fundamentale w czasie 3 dni intensywnego kręcenia. Ważne jest,aby na początku się nie poddawać,gdy nic nie wychodzi,tylko kręcić dalej.
Dla mnie najtrudniejszym fundamentalem był Thumbaround,nie wiem dlaczego. Większość początkujących penspinnerów z tego co czytałem ma problemy z charge.
@Topic
Gratuluję,bardzo dobry temat !! Z pewnością pomoże wielu młodym penspinnerom, w tym także i mnie. Świetna robota.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach