Kręcę od: kilku lat
Ręka: prawa
Wiek: 29 Posty: 52 Skąd: warszawa Handel: 0% (0, 0, 0)
Wysłany: |1 Paź 2013|, o 13:29 tworzenie gier komputerowych
bawi sie ktos w to? chcial bym zaczac ale nie wiem jeszcze za bardzo od czego tak czytalem juz cos o tym w necie ale ciekawi mnie czy na tym forum ktos sie o tym wypowie od czego najlepej zaczac itp ?;D
Ja od pół roku w C++ się babram. Ostatnio za WinAPI sie zabrałem - masakra, 5 typedefów na wszystko co można xd
"maj0nez" napisał/a:
VS z nakładką Dark rządzi <3
Fakt, też używam xd
Chciałem się w sumie kiedyś na tego waszego C# przerzucić, ale chyba w sumie nie ma sensu i lepiej C++ w stopniu bardzo dobrym opanować, co? Jak to jest?
Ooo fuuuuu, jak już chcesz się bawić okienkami w C++ to polecam QT albo wxWidgets
"Paijan" napisał/a:
Chciałem się w sumie kiedyś na tego waszego C# przerzucić, ale chyba w sumie nie ma sensu i lepiej C++ w stopniu bardzo dobrym opanować, co? Jak to jest?
Na jakim stopniu zaawansowania jesteś?
---------------
Programował ktoś z Was jakieś mikroprocesory typu Atmega8? Strasznie mnie ostanio ciągnie do tego, żeby sobie kupić to maleństwo i poświecić diodami
_________________ _______________________________________
Intel Core Quad 8400, 8gb ram, radeon 7850. Piszę poprawnie po polsku.
Dla 90% graczy liczy sie grafika, jeśli jesteś w pozostałych 10 wklej to do opisu.
Ooo fuuuuu, jak już chcesz się bawić okienkami w C++ to polecam QT albo wxWidgets
O, super zobacze sobie, bo próbowałem buildera ale jest dosyć przestarzały i w paru miejscach niezgodny ze standardem.
"maj0nez" napisał/a:
Na jakim stopniu zaawansowania jesteś?
Nie wiem jaki jest miernik zaawansowania xd Ogarniam IO (iostreamy, fstreamy; takie cuda), dziedziczenie polimorfizm (królem OO jeszcze nie jestem, ale daje radę).
Bawiłem się w też w SFML, na razie mam na koncie ponga i jedną z tych gier że lecisz i omijasz przeszkody, nie wiem jak się na to mówi
Ogólnie od Symfonii C++ zacząłem, więc wiem tyle co tam jest + pół internetu
Chciałem się w sumie kiedyś na tego waszego C# przerzucić, ale chyba w sumie nie ma sensu i lepiej C++ w stopniu bardzo dobrym opanować, co? Jak to jest?
Zależy co chcesz robić i co się dla Ciebie liczy. Technologie się ogólnie zmieniają, ale na pewno C++ długo z użytku nie wyjdzie. Zazwyczaj kiedy komuś zależy na wydajności pisze w C++. Czy to gry, czy zwykły soft. Na pewno bardzo dobry programista C++ będzie przez długi czas chodliwym "towarem". Coraz więcej osób bierze się za Javę/Scalę czy C#, pewnie tym samym mniej jest programistów C++, więc może to pozwolić im na "windowanie" stawek. Ale z tego co pamiętam, to jednak w wielu zestawieniach najwyższe zarobki przypisywane są Javowcom/.NETowcom, ale to też zależy od tego kto i dlaczego robił zestawienie. Na pewno mogę potwierdzić, że i w jednym i w drugim można bardzo dobrze zarabiać.
Jednak bez względu na język najważniejsze jest, by potrafić myśleć algorytmicznie, rozwiązywać nietypowe problemy i potrafić zaprojektować jakieś rozwiązanie. Język to tylko narzędzie i może się okazać, że będziesz kiedyś musiał jednego dnia ruszać coś, co jest napisane w pythonie, posiedzieć długo nad ActionScriptem i chwilę podumać nad kodem serwera napisanym w C++. Jeżeli potrafisz sobie radzić w zmiennym środowisku i patrzeć na odpowiednim poziomie abstrakcji, to sensowna firma przyjmie Cię nawet jeżeli w życiu nie pisałeś nic w języku, w którym mają projekty. I przy takiej opcji też da się dostać bardzo dobrą ofertę.
Ale z tego co pamiętam, to jednak w wielu zestawieniach najwyższe zarobki przypisywane są Javowcom/.NETowcom, ale to też zależy od tego kto i dlaczego robił zestawienie
Ja bym powiedział, że raczej zależy od przeznaczenia - największe pieniądze przeważnie są w bankowości/wojsku, potem pewnie typowo biznesowy soft, potem gamedev.
Jak ktoś nie ma planów na weekend po świętach, to zapraszam na konferencję Inżynieria Gier Komputerowych w Siedlcach, 10-12 kwietnia. Będę miał tam prezentację - "Test-Driven Gamedev - testy automatyczne a tworzenie gier".
A jeśli komuś bliżej Kraków, to będzie mógł usłyszeć tę prezentację też 16 kwietnia, w trakcie jednego z wydarzeń w ramach Ganymede Academy - http://ganymedeacademy.eu
W ten weekend był gamejam, Ludum Dare, w którym temat brzmiał "An Unconventional Weapon". Z tej okazji zrobiłem gierkę, gdzie gracz walczy ze smutkiem grając na ukulele! Przechodzącym osobom trzeba zagrać ich szczęśliwą piosenkę.
Jakie kierunki studiów mogą być dobrym wyborem dla kogoś skłaniającego się ku programowaniu gier? Informatyka jest chyba trochę za ogólna, prawda?
Mam zamiar zdawaćć maturę rozszerzoną z matematyki i informatyki (jak będzie trzeba to fizyka też wchodzi w grę), tylko ciągle nie mogę zdecydować się na uczelnie i kierunek... Byłoby super jakby ktoś z doświadczeniem w branży podsunął jakieś rady. Rozglądam się też za wartościową literaturą, nie wiem czy jest sens kupować książkę na temat tylko jednej biblioteki.
Mam już przyjemne zaplecze wiedzy w zakresie składni C++ i Javy więc nie mam raczej problemów z samym językiem programowania. Naczytałem się też sporo o tym jak pisać dobry, przejrzysty i rozszerzalny kod, więc zwykle nie ma u mnie niepotrzebnych obiektów, niełapanych wyjątków i niekonsekwencji. Napisałem z 2 gierki w SFMLu (C++) , aplikację na Androida w Javie a teraz uczę się LibGDX i dłubie nad kolejną grą.
Moim problemem jest zerowe doświadczenie w programowaniu w grupie. Jestem niby na mat-inf-fizie, ale tam raczej wszyscy lecą na fizykę i nie mam żadnego koleżki-programisty z którym bym sobie mógł coś pokodzić.
https://www.dropbox.com/s...%201.3.apk?dl=0
Swoją drogą macie link do apk (instalki) do tej apki na androida. Jak ktoś się nie boi że trojanami rzucam to mógłby rzucić okiem. Apka pomaga w nauce języków i losowo przepytuje nas z wcześniej wpisanych słówek. Słówka mogą mieć opcjonalne synonimy i towarzyszące podpowiedzi. Wg mnie przyjemna sprawa, zgarnąłem nawet pare piątek z niemieckiego dzięki temu xD
W kwestii samych studiów, ja pierwszy stopień robiłem na Pilitechnice Krakowskiej, na informatyce na Wydziale Mechanicznym. Wziąłem sobie specjalność inżynieria oprogramowania. Na magisterskich za to poszedłem na Uniwersytet Jagielloński na informatykę, bo tam jest specjalizacja Produkcja gier wideo. A w Bydgoszczy masz Gamedec na UKW - http://gamedec.ukw.edu.pl...e-gier-gamedec/
Ogólnie najważniejsza jest praktyka, nie to jakie kto studia skończył. Studia mogą pomóc, ale trzeba coś robić poza nimi. I tutaj fajnie, że jakieś drobne rzeczy już zacząłeś robić. Ja ze swoich magisterskich najlepiej wspominam przedmioty nietechniczne, bo rzeczy technicznych mogę się nauczyć łatwo z internetu/książek sam. Pracuję z kumplem, który skakał między informatyką, fizyką, kogniwistyką i chyba czymś jeszcze i jeszcze niczego nie ukończył. Drugi kumpel zaczynał studia od stosunków międzynarodowych, potem elektroniczne przetwarzanie informacji. Jak widać wybór studiów nie jest najważniejszym wyborem, jaki masz przed sobą.
Jak chcesz wkręcić się w świat gamedevu, to bierz udział game jamach. Poza tym załóż Twittera, jeśli nie masz. 11 grudnia jest największy game jam online, Ludum Dare - http://ludumdare.com/compo/ Koniecznie obejrzyj ten filmik, na którym są zlepki różnych gier, które powstały na Ludum Dare właśnie - mnie on bardzo nakręca na udział w game jamach:
Szukaj różnych inicjatyw związanych z grami wokół siebie i online. W wakacje prowadziłem warsztaty z tworzenia gier w Krakowie, co tydzień, 6 spotkań. Po nich jedna osoba stwierdziła, że w Unity zaczął się bawić z rok temu, a przez te 6 tygodni nauczył się więcej z Unity niż przez cały ten poprzedni okres. I zrobił grę, którą teraz może pokazywać innym i zacząć na niej budować świadomość innych o jego istnieniu. Tutaj link - http://stachir.pl/games/apm/
Inna osoba z tych warsztatów, grafik, zaczął się bardziej starać żeby się do nas dostać - w krótkim czasie zrobił sam dwie gierki, które wrzucił na sklep Google Play i od grudnia zaczyna u nas pracę.
Przy tej okazji mogę rzucić swoją prezentacją odnośnie inspiracji i społeczności w kontekście gamedevu, tam trochę mówię też o Twitterze i gamejamach, może coś dla siebie z tego wyciągniesz.
Generalnie polecam zasubskrybować kanał Ganymede Academy na YT, mamy tam trochę ciekawych prezentacji związanych z tworzeniem gier - https://www.youtube.com/c...5mMKu8oV7DuIjgQ
Co do ksiażek. Z książek ogólnie programistycznych, które polecam do przeczytania:
- Clean Code, Robert Martin
- Working Effectively with Legacy Code, Michael Feathers
Związane z grami, które możesz chcieć obczaić:
- Perełki programowania gier, Mark DeLoura
Poza tym z takich rzeczy związanych z grami, ale nie z ich programowaniem, a raczej projektowaniem, polecam obejrzenie prezentacji Juice it or Loose it:
Dziękuję za rozwiniętą odpowiedź. Obejrzałem już sobie Twoją prezentację, przejrzę na dniach resztę materiałów.
Jeszcze takie pytanie odnośnie wyboru frameworka. Czy bardziej wartościowe jest pisanie gier korzystając po prostu z jakiejś biblioteki multimedialnej (jak wspomniany SFML czy LibGDX) czy używanie silnika pokroju Unity?
Sam w tym drugim się jeszcze nie bawiłem, ale oglądałem kiedyś tutorial do Unity jak facet pisał Flappy Birda no i faktycznie szło mu to sprawniej niż jakby robił to przy użyciu np SFMLa. Wiele algorytmów, które musiałby pisać sam, miał już po prostu jako część tego silnika. Pytanie - czy to nie ogłupia? Wiem, że skoro działa, to znaczy, że jest dobre, ale czy powinno się najpierw poznać bebechy tego wszystkiego i programować na trochę niższym poziomie?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach